Sjov med grøntsager

14.11.2016

Saltmandler

♥ 500g mandler 

♥ 3 spsk salt 

Bring 1 liter vand i kog med 3 spsk. salt og tag det af blusset når det koger.   Hæld 500 g. mandler i og lad det stå og trække i 30 min.   Efter de 30 min. Kommer de våde mandler på en bageplade og bages i ovnen i 20 min. ved 200 grader.  Lad dem køle af. 

Brændte mandler

♥ 100g mandler

♥ 2 spsk sukrin  

- Kom 100 g. mandler, i en skål (der kan gå i mikroovnen) med 2 spsk. sukrin og i mikroovnen 2 min, hældes derefter ud på bagepapir.  De skal være helt afkølet inden de nydes.   Drys evt. lidt lakridspulver ud over mens de er varme. 

Grøntsags stave med skyr dip Friske krydderurter eller tørret dild blandet med skyr, hertil serveres grøntsager i stænger.

Avokado dip

1 avocado moses og blandes med 2-3 dl. skyr. Tilsæt citronsaft, salt og peber. 

Blomkålspizza

♥ 1 blomkål 

♥ 1 æg

♥ salt, peber og hvidløg

♥ pizzafyld 

♥ magert ost

- Kog blomkål og blend det med salt og peber samt æg og hvidløg.   Kan smøres ud på hele bradepanden, eller laves til små ‘pizzaer’.   Bages i ovn ved 200 grader. i 20 min.   Når bunden er gylden, tages den ud og der kommes pizza fyld på. Herefter bages den yderligere i 10-15 min.

Blomkål- og broccolimos

♥ 1 blomkål eller broccoli

♥ Salt, peber og hvidløg 

Blomkål eller broccoli koges. herefter blendes det og smages til med salt/peber samt hvidløg. Kan bruges som tilbehør til f.eks. kød og kartofler, som en erstatning for sovs.  

Grøntsagslasagne

Fremgangsmåde som alm. lasagne, skift dog pladerne ud med skiver af squash og aubergine.

Fyldte squash

Squash deles på langs og udhules. Kom dit ønskede fyld i (evt. 100 g. oksekød med revet gulerod). Kom lidt 6 % ost på toppen. Bages i 25 min. ved 200 grader. 

Bønnefritter

Grønne frosne bønner kommes på bagepapir og krydres med pomfritkrydderi, bages i ovnen ved 200 grader i 50 min.

Sundere sushi

♥ 1 pakke tangplader

♥ 2 tsk. ris eddike 

♥ 1 blomkål 

♥ Fyld til din sushi (laks, tun, rejer, avocado, gulerod) 

- Riv blomkål og tilsæt ris eddike og evt. sukrin  Samme fremgangsmåde som almindelig sushi men i stedet for Sushi ris bruges der blomkål

Iceberg-Taco

♥ 1 Iceberg  

♥ Tacofyld

- Brug iceberg salatblade som erstatning for taco skaller

Fyldt peberfrugt

♥ 1 peberfrugt pr. mand 

♥ Kød (oksekød, skinke, kyllinge strimler) 

♥ Grøntsager af eget valg

♥ 100g Hytteost

- Udhul peberfrugten og kom kød samt hytteost og små tern af grøntsager i.   Bages i ovnen i 20 min. ved 200 grader.

Svampe-burger

♥ 1 portobello svamp 

♥ 1 pakke oksekød 

♥ Grøntsager af eget valg

- Bøffer og grønt laves på almindelig vis, men i stedet for en almindelig burgerbolle, bruges svampen som bolle

’’Den grove’’ kålsalat

♥ 1 stk. Hvid- eller rødkål

♥ 5 mellem store gulerødder

♥ 1 granatæble kerner

♥ 1 bundt asparges

♥ 300 g. honning melon

Det hele snittes og vendes rundt i skål, klar til servering

Bagte tomater

♥ 4 tomater

♥ Krydres med timian

Tomaterne deles på midten og ligges i et fad, krydres her efter med den ønskede krydderi. Bages i ovnen på 200g. i 20 min.

Kålwraps

♥ 1 kålhoved

Kål blade kogt i 1 min. Kan bruges som alternativ i stedet for tortilla pandekager eller skaller. 

Brunkål

♥ 1 hvidkål

♥ 20 g smør

♥ 4 spsk sukrin gold sukkererstatning

4 spsk. Sukrin gold i en varm gryde, tilføj 20 g. smør og de fint hakkede kål. Brunes af i gryden. Kan laves færdig i et ildfastfad i ovnen.

Tomatsalat

♥ 5 stk. tomat

♥ 1 rødløg eller 3 forårsløg

♥ salt og peber

♥ Timian

Skær tomaterne i skiver, pynt med hakkede rødløg og krydderier, kan serveres med en fedtfattig feta.

Agurkesalat

♥ 2 agurk

♥ Sukrin

♥ Eddike

Riv agurk i tynde skiver, lav en dressing af 3 dl. Eddike og 4 spsk. Sukrin, hæld ud over og lad det trække i 3-4 timer inden brug.

Tzasiki

♥ 2 agurk

♥ 2 dl. fromage fraise

♥ Hvidløg

♥ Salt og Peber

Riv agurken og bland det med 2 dl. Fromage fraise, pres hvidløg i efter din smag, tilsæt salt og peber. Lad stå og trække i 1-2 timer.

Bagt champignon med peber og ost

♥ 4 store champignon

♥ 1 peberfrugt

♥ hvidløg

♥ salt og peber

♥ citronsaft

♥ revet ost

♥ 1 chili

Snit den røde peberfrugt og chili rigtig fint, bland det sammen med en halvpose revet ost, saft fra en halv citron, 2 fed hvidløg, salt og peber, rør sammen. Udhul 4 champignon og kom fyldet her i. Bages i ovnen i 25 min, ved 200g.

Gulerodsfritter

♥ 4 store stk. gulerod

♥ pommes Frits krydderi 

♥ groft salt

Skær gulerødderne i lange ’’pomfrit’’-strimler, kom dem på bagepapir på en bageplade. Krydderes med pomfritkrydderi og groft salt, bages i ovnen ved 180 g. i 45 min.

Rødbedesalat

♥ 4 store rødbeder

♥ 1 appelsin

♥ 30 g. penjekerner

Snittes i tyndeskiver og vendes i en skål med en lage af 0,5 dl. Eddike og 2 spsk. Sukrin, lad det trække i 1 time. Her efter hældes lagen fra og pyntes med 1 appelsin skåret ud i tern og pyntes med pinjekerner, der har været vendt på panden.